نویسندگان:
محمد اکبری بورنگ1 ، فاطمه عراقی2 ، محسن توده رنجبر3 ، سمانه قره حسنلو4 .1دانشیار، برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.
2کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور تهران
3کارشناس ارشد پژوهشگری علوم اجتماعی دانشگاه خوارزمی تهران
4کارشناس آموزگاری، دانشگاه فرهنگیان کرج
چکیده فارسی: دانش آموزان در هر پایه تحصیلی که قرار داشته باشند به انگیزه و اشتیاق برای مطالعه درس ها نیاز دارند ایجاد انگیزه در دانش آموزان به ظاهر یک کار دشوار است اما با یک برنامه ریزی دقیق به راحتی قابل انجام است والدین به آینده کودکان خود بسیار اهمیت می دهند و انتظار دارند دانش آموزان در هر زمانی با انگیزه بسیار بالا درس ها را مطالعه و آن ها را یاد بگیرند اما این انگیزه خود به خود ایجاد نمی شود پژوهش حاضر راههای ایجاد انگیزه جهت یادگیری بهتر در دانش آموزان را از دو دیدگاه دانش آموزان و معلمان مورد بررسی قرار داده است و هدف تحقیق شناخت راه های بهتر یادگیری و ایجاد انگیزه بیشتر در فراگیران و همچنین شناخت میزان رابطه بعضی از متغیرهای اثرگذار در یادگیری است در پژوهش برای توصیف آماری داده ها، میانگین و انحراف استاندارد نمره ها و واریانس محاسبه شد و برای هر کدام از مجموعه نمرات در رابطه با متغیرهای مستقل و متغیر وابسته نمودار هیستوگرام ترسیم گردید برای قضاوت بر روی فرضیه ها از آزمون T تست بنا به ضرورت استفاده شد نتایج فرضیه های طرح شده در تحقیق عبارتند از فرضیه ۱: بین مقدار تکلیف و یادگیری دانش آموزان ارتباط و همبستگی معنی داری وجود دارد فرضیه ۲: بین مشارکت دانش آموزان در فعالیتهای کلاسی و یادگیری آنان ارتباط وهمبستگی معنی داری وجود دارد فرضیه ۳: ارائه درس جدید با یادآوری مطالب از پیش آموخته با یادگیری بهتر دانش آموزان ارتباط و همبستگی معنی داری وجود دارد فرضیه ۴: بین استفاده از پاداشهای بیرونی و میزان یادگیری دانش آموزان ارتباط معنی داری وجود دارد فرضیه ۵: با توجه به نتایج بدست آمده بین آگاهی دانش آموزان از فعالیتهای آینده و یادگیری آنان تفاوت معنی داری وجود ندارد فرضیه ۶: بین ارائه درس به صورت بدیع و غیرمعمول و یادگیری دانش آموزان همبستگی معنی داری وجود دارد فرضیه ۷: بین پرسشهای تدریجی و مستمر و میزان یادگیری دانش آموزان ارتباط و همبستگی معنی داری وجود دارد