نویسندگان:
مریم ناصری1 ، سیما ضیایی2 ، کاظم زارع3 .1دانش آموخته مقطع دکتری رشته مشاوره، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2لیسانس آموزش ابتدایی، شاغل در سمت آموزگاری آموزش و پرورش
3فوق لیسانس تربیت بدنی، شاغل در اداره آموزش و پرورش شهرستان ارومیه
چکیده فارسی: همه ی ارگان ها و سازمان ها جهت پیشبرد و دستیابی به اهداف مورد نظر خود و انعطاف پذیری در مقابل دنیای رو به تغییر امروزه، نیازمند ابزارهایی برای سنجش میزان آگاهی و توانایی نیروها و کارمندان خود می باشند، از این رو، جهت بروز بودن نیرو های خود، دوره های آموزشی را تحت عنوان دوره ضمن خدمت برگزار می کنند و از این طریق آموزش های لازم به افراد را انجام می دهند در این بین وزارت اموزش پرورش یکی از سازمانهایی است که به دلیل تغییرات سریع در حوزه تعلیم و تربیت، بیش از هر ارگانی نیازمند این دوره ها می باشد تحقیق حاضر نیز با هدف بررسی نحوه ی اجرا و ثمربخش بودن دوره های ضمن خدمت در نظام آموزشی و شناسایی چالش ها و آسیب های این دوره ها انجام شده است روش بکار رفته در این تحقیق میدانی کتابخانه ای می باشد که بامرور و بررسی منابع و نتایج تحقیقات صورت گرفته در زمینه دوره های ضمن خدمت، در پی دستیابی به اطلاعاتی جامع و دقیق درراستای اسیب شناسی آجرای این دوره ها در وزارت آموزش و پرورش می باشد نتایج و یافته های تحقیق بیانگر این موضوع می باشدکه این دوره ها انطور که باید در نظام آموزشی مورد توجه قرار نگرفته و به درستی اجرا نشده اند و اکثر این آسیب ها و چالش هامربوط به عدم تناسب موضوع دوره های ضمن خدمت با نیازهای معلمان در مناطق مختلف، نبود زیرساخت های لازم و مناسب در زمینه زیرساخت های شبکه اینترنت، عدم آشنایی کامل معلمان و فراگیران این حوزه با سواد دیجیتال و مربوط می باشد