نویسندگان:
عبدالله شفیع آبادی1 ، سحر بریدی2 ، زهرا رعیدی3 ، زینب خالدی نژاد4 .1استاد، گروه مشاوره، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
2دانشجوی کارشناسی دانشگاه فرهنگیان فاطمه الزهرا اهواز
3دانشجوی کارشناسی دانشگاه فرهنگیان فاطمه الزهرا اهواز
4دانشجوی کارشناسی دانشگاه فاطمه الزهرا اهواز
چکیده فارسی: یکی از متغیرهای تاثیر گذار در بهبود عملکرد تحصیلی کاهش اضطراب پیش از آزمون در دانشآموزان است از این رو محققان بسیاری به بررسی عواملی پرداخته اند که بر اضطراب دانش آموزانتاثیر گذار است از این میان این عوامل، آموزش شناختی یکی از مهم ترین آن ها است هدف این مقالهبررسی رابطه آموزش شناختی با اضطراب پیش از امتحان در این مقاله علاوه بر رابطه ی مستقیم سبکاین دو، عوامل واسطه ای که در این تاثیر نقش به سزایی دارند مورد بررسی قرار می گیرند این تحقیقاز نوع توصیفی بوده و برای جمع آوری اطلاعات از روش کتابخانه ای استفاده شده است نتایج مقالهنشان داد که محیط مدرسه مقدار کمی در اضطراب و یادگیری دانش آموزان موثر است و در سایرفرضیه ها بین دانش آموزان عادی و تیز هوش تفاوت معناداری وجود دارد همچنین آموزش شناختی نیزدر کنترل اضطراب مهم و قابل توجه است