نویسندگان:
بهبود یاریقلی1 ، محمدرضا بحرانی2 ، مژگان بختیاری3 .1دانشیار، گــــروه علــــوم تربیتــــی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
2استادیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه پیام نور، واحد بوشهر، ایران
3دانشجوی کارشناسی ارشد، روان شناسی، دانشگاه پیام نور، واحد عسلویه، بوشهر، ایران
چکیده فارسی: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش شعر درمانی بر عزت نفس و بدتنظیمی هیجانی در کودکان گوشه گیر ۷ تا ۱۲ ساله انجام شد پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دختر ۷ تا ۱۲ سال مدرسه حسینعلی زارعی واقع در ناحیه ۴ شهر اصفهان در سال ۱۴۰۰ بود، که از بین آنها با روش در دسترس تعداد ۳۰ نفر انتخاب و به شیوه انتصابتصادفی در دو گروه مساوی ۱۵ نفری گمارش شدند جهت گردآوری داده ها از مقیاس گوشه گیری شهیم، ۱۳۷۵، تنظیم هیجانی شیلد و کیکتی، ۱۹۹۸ و مقیاس عزت نفس کوپراسمیت و همکاران، ۱۹۵۴ استفاده شد برای آزمودنیهای گروه آزمایش ۸ جلسه شعر درمانی به صورت جلسات هفتگی ۱ ساعته برگزار شد امابرای آزمودنیهای گروه کنترل این برنامه اجرا نشد تحلیل داده ها با روشهای آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس چندمتغیری با نرمافزار آماری SPSS نسخه ۲۶ انجام شد یافته ها نشان داد که پس از انجام مداخلهبه شیوه شعر درمانی به ترتیب بین میانگین نمره کل عزتنفس و ابعاد آن عمومی، تحصیلی، اجتماعی،خانوادگی و تنظیم هیجان و ابعاد آن انعطافپذیری، کنترل و مدیریت، عدم تناسب موقعیتی، خودآگاهی در آزمودنیهای دو گروه از مرحله پیش آزمون به پس آزمون تفاوت آماری معناداری وجود دارد P<۰/۰۵ نتایجنشان دهنده اهمیت روش شعر درمانی بر بهبود وضعیت روانی و اجتماعی کودکان گوشه گیر بود لذا میتوان ازاین شیوه مداخلاتی در کنار سایر مداخلات رواندرمانی به منظور افزایش سطح سلامت روانشناختی و کاهش آسیب پذیری در قشر کودکان استفاده های لازم را برد