نویسندگان:
سید حمیدرضا علوی1 ، سیدمحمدطاهر علوی2 .1استاد،گروه فلسفه تعلیم و تربیت، بخش علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنرکرمان، کرمان، ایران
2کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی
چکیده فارسی: پژوهش حاضر به دنبال تبیین اثر بخشی آموزش مبتنی بر تفکر انتقادی بر خود کارآمدی و خود تنظیمی دانش آموزان بود پژوهش به صورت شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون همراه با گروه کنترل بود جامعهآماری، دانش آموزان ۴ مدرسه راهنمایی از مدارس راهنمایی منطقه جره بالاده ۲ مدرسه پسرانه و ۲ مدرسهدخترانه بود، که در سال تحصیلی ۹۱ ۹۲ مشغول به تحصیل بودند از هر مدرسه یک کلاس به روش تصادفیانتخاب شد، و چهار کلاس انتخاب شده به طور تصادفی به عنوان گروه های کنترل و آزمایش برگزیده شدند پس از اجرای پیش آزمون با پرسشنامه خود کارآمدی عمومی شرر و خود تنظیمی بوفارد بر روی همه گروه ها، گروه های آزمایش طی ۸ جلسه ۹۰ دقیقه ای در مدت زمان ۴ هفته تحت آموزش، به صورت آموزش مبتنی بر تفکر انتقادی در درس علوم راهنمایی قرار گرفتند پس از اتمام آموزش، پس آزمون روی همه گروه ها اجرا شد و دادهها مورد تحلیل آماری قرار گرفت نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مبتنی بر تفکر انتقادی بر خودکارآمدی و خود تنظیمی گروه آزمایش تاثیر معنا دار داشته است افزون بر این نتایج نشان داد که بین دختران وپسران، در تاثیر آموزش مبتنی بر تفکر انتقادی بر خودکارآمدی و خود تنظیمی، تفاوت معنا داری وجود ندارد