نویسندگان:
رضوان حسین قلی زاده1 ، فرخنده اندیشه2 ، فرشاد بینا3 ، حمزه اندیشه4 .1نویسنده مسئول: دانشیار، گروه مدیریت آموزشی و توسعه منابع انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد ، مشهد ، ایران
2دانشجوی ارشد برنامه ریزی درسی
3آموزگار
4آموزگار
چکیده فارسی: ایدئولوژی ها یکی از مهم ترین اهرم های کنترل کننده نظام آموزش و پرورش هستند که به شیوه های مختلف، تعلیم و تربیت را تحت الشعاع قرار می دهند علاوه بر این، تاثیر گذاری این ایدئولوژی ها هم به صورت آشکار برنامه درسی صریح و هم به صورت ضمنی برنامه درسیپنهان قابل بازشناسی هستند واکاوی نحوه عمل ایدئولوژی ها به ما این امکان را می دهد که با مشخص نمودن افراط ها و تفریط هایایدئولوژیک در طراحی برنامه های درسی و گزینش های محتوایی آگاهانه تر عمل کنیم علاوه بر این در جهت ارتقاء فرایند یاددهی یادگیری به برگزاری کلاسها و طراحی برنامه های آموزشی جهت تقویت و افزایش آگاهی آنان با نظریات برنامه درسی و فلسفه های آموزشی مطلوبو سازگار با خصوصیات جوانان و فراگیران عصر امروز، اهتمام ورزید و از این راه اساتید را برای انتخاب بهترین رویکرد تدریس در کلاسهایآموزشی یاری رساند تا در فرایند آموزش فراگیران به طور موفقیت آمیزی عمل نمایند و به واقع، در رویکردهای تدریس خویش که متاثر از گرایش به ایدئولوژی و فلسفه آموزشی خاصی است، تا حد امکان ویژگیهای ذهنی و روانی فراگیران و دانشجویان مورد توجه بیشتری قراردهند