نویسندگان:
زهره اولیائی1 ، فاطمه صادقی2 ، راضیه کشاورز3 .1کارشناس ارشد، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه دولتی پیام نور، اراک، ایران.
2دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد واحد مرودشت
3دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد واحد مرودشت
چکیده فارسی: هدف از این پژوهش بررسی تطبیقی برنامه درسی ادبیات مقطع متوسطه ایران با شش کشور اروپایی بود نوعپژوهش کیفی بود که از دو روش تحلیل محتوای اسنادی و زمینه یابی استفاده شد ابزار گردآوری داده ها اسناد و مدارک مربوط به برنامه درسی کشورها و مصاحبه های نیمه ساختاریافته بود در بخش تطبیقی از روش پیشنهادی برودی استفاده شد و در بخش زمینه یابی نیز با ۱۵ نفر از صاحب نظران حوزه ادبیات در کشور مصاحبه به عمل آمد اطلاعات به دست آمده در قالب جداول خالصه و مورد تحلیل قرار گرفت نتایج نشان داد که برنامه درسی ادبیات کشور ما به نسبت سایر کشورها از لحاظ محتوا و رویکردها از غنای بالایی برخوردار است همچنین برنامه درسی ادبیات قابلیتهای مطلوبی را در دانش آموزان پرورش میدهد که مهمترین آنها قدرت درک، تفسیر و دانش ادبی میباشد مهارت ارتباطی و پردازش اطلاعات به عنوان یکی از مهمترین مهارتهای مورد نیاز دنیای امروز، کمتر مورد توجه بود که بایستی مورد تاکید بیشتر قرار گیرد نتایج دیگر پژوهش حاکی از چالش برانگیز بودن برنامه درسی ادبیات در مولفه های محتوا و روش آموزشی بود که بایستی این چالش به حداقل برسد