نویسندگان:
نعیمه ذاکری1 ، فرخنده اندیشه2 ، فرشاد بینا3 ، حمزه اندیشه4 ، ثریا آسیان5 .1کارشناس ارشد، گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه شیراز ، شیراز، ایران
2دانشجوی ارشد برنامه ریزی درسی
3آموزگار
4آموزگار
5آموزگار
چکیده فارسی: با عنایت به نقش و اهمیت جشنواره الگوهای مناسب تدریس در ارتقاء مهارتها و صلاحیت های حرفه ای معلمان با رویکرد درس پژوهی لازم می دانم تعریفی از درس پژوهی در این قسمت داشته باشیم درس پژوهی یک رویکرد توسعه حرفه ای با پژوهش گروهی در کلاس درس است که طی آن معلمین با یکدیگر برای تدوین طرح درس ، اجرا و مشاهده نتایج آن در جهت یادگیری بهتر فراگیران همکاری و مشارکت دارند روش پژوهش مشارکتی معلمان در کلاس درس بعنوان موثرترین برنامه ی پرورش حرفه ای معلمان است غنی سازی نمودن مدارس یکی از اهداف برنامه درسی است پس از بررسی موارد و مسائل مطرح شده و اولویت بندی و انتخاب یکی از اولویتها منظومه شمسی انتخاب شد که در پایه ی چهارم کتاب علوم صفحه ۶۲ می باشد پس از تحقیقات زمینه ای روش ایفای نقش یا طرح کارایی تیم در تدریس اول مورد استفاده قرارگرفت سپس بعد از نقد و بررسی اعضای گروه و ناظران از تدریس اول و تغییر عملکرد مدرس ، طرح درس و روش تدریس قسمتهایی از طرح درس بازنویسی شده و در مشورت با صاحب نظران و متخصصان آموزش و پرورش روش اجرای نمایش و پرسش و پاسخ را برای اجرای این بخش از کتاب علوم چهارم در نظر گرفته شد ، که پس از پایان تدریس مشکل دانش آموزان بر طرف شد تیم درس پژوهی این نتیجه گیری را داشتند که درس پژوهی موجبات انتقالعقاید و تجربیات خود با دیگران و خرد جمعی و استفاده از مناسب ترین روش تدریس جهت بهبود فرآیند یاددهی یادگیری می گردد امیدواریم پژوهش حاضر بعنوان سندی مورد استفاده دیگر عزیزان قرار گیرد