نویسندگان:
حسن نجفی1 ، مریم رجبی2 ، صاحب قربانیان آستانه3 .1نویسنده مسئول: دانشجوی دکتری، گروه برنامه ریزی درسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی(ره)، تهران، ایران
2کارشناس مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران
3کارشناس ارشد جامعه شناسی، دانشگاه البرز، قزوین، ایران
چکیده فارسی: امروزه در دنیایی زندگی می کنیم که فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی بر بسیاری از حوزه های زندگی افراد همانند حوزه آموزش و یادیگری توانسته اند به شکل فزاینده ای در تمامی سطوح تاثیرات قابل توجهی داشته باشند پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین آموزش از راه دور با کیفیت زندگی و انگیزه پیشرفت دانش آموزان دختر پایه سوم ابتدایی، در دوران پاندمی کرونا انجام شده است این کار پژوهشی از نوع کاربردی بوده که از منظر روش انجام پژوهش یک تحقیق توصیفی همبستگی محسوب می شود در پژوهش حاضر جامعه آماری کلیه دانش آموزان دختر مدرسه جنت واقع شده در منطقه ۸ تهران تشکیل دادند که در سال تحصیلی ۱۴۰۰ ۱۳۹۹در پایهسوم ابتدایی تمامی فرآیند آموزش و یادگیری را از طریق آموزش از راه دور گذارنده اند با توجه به تعداد جامعه کل ۱۰۵ دانش آموز باتوجه به بکارگیری فورمول کوکران، حجم نمونه ۸۲ نفر تعیین شد برای جمع آوری داده های لازم نیز از پرسشنامه های استاندارد کیفیت زندگی سلطانی و همکاران ۱۳۹۰ و پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس ۱۹۷۰ ، استفاده شده است برای تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسویونی در محیط نرم افزار spss بهره برداری گردید یافته های به دست آمده حاکی از آن بود که، رابطه معناداری میان آموزش از راه دور با کیفیت زندگی و انگیزه پیشرفت دانش آموزان دختر پایه سوم ابتدایی وجوددارد ضرایب رگرسیونی برآورد شده نشان دادند که کیفیت زندگی به همراه زیرمولفه های خود با توجه به همبستگی منفی r= ۰/۶۳۱ ، می تواند به طور معنی داری به میزان ۴۷ درصد پیش بینی کننده میزان تمایل دانش آموزان به آموزش از راه دور باشد باشد همچنینمشخص گردید، متغیر انگیزش پیشرفت نیز با توجه به همبستگی معکوسی با آموزش از راه دور داشته r= ۰/۵۸۴ و به طور معنی داری می تواند به میزان ۴۳ درصد پیش بینی کننده میزان تمایل دانش آموزان به آموزش از راه دور را انجام دهد