نویسندگان:
ابراهیم خسروی1 ، ملیحه رضاپور2 .1دانشجوی دکتری، دانشکده روانشاسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
2دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف تاثیر اعتیاد اینترنتی بر اضطراب و خلاقیت دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهرستان شیراز در سالتحصیلی ۱۴۰۰ صورت پذیرفت طرح پژوهش حاضر از نوع همبستگی و جامعه ی آماری کلیه ی دانش آموزان متوسطه دومشهرستان شیراز به تعداد ۱۲۹۱ نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران ۲۹۶ نفر به صورت تصادفی ساده برای نمونه آماریانتخاب شدند ابزار اندازه گیری پژوهش نیز شامل ۳ پرسشنامه اعتیاد اینترنتی یانگ IAT ، پرسشنامه اضطراب بک BAI و پرسشنامه خلاقیت شیفر CAS بود نتایج حاصل از پژوهش در دو حیطه توصیفی و استنباطی، با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و آزمون t انجام گرفت نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که بین اعتیاد اینترنتی با اضطراب و خلاقیت دانش آموزان رابطه ی معناداری وجود دارد اما بین اعتیاد به اینترنت با اضطراب ۰/۴۰۶ همبستگی بیشتری نسبت به بین اعتیادبه اینترنت با خلاقیت ۰/۱۴۸ وجود دارد همچنین بین ابعاد خلاقیت با اعتیاد اینترنتی رابطه معنیداری وجود دارد نتایجهمچنان نشان داد که تفاوت معناداری بین خلاقیت دانش آموزان دختر و پسر وجود ندارد