نویسندگان:
مریم محمدی1 ، اعظم قربانی2 .1دانشجوی دکتری، گروه فلسفه تعلیم و تربیت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2کارشناسی ارشد، روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسالمی واحد مبارکه، اصفهان، ایران
چکیده فارسی: هدف از این پژوهش اثر بخشی آموزش حس عدد بر پیشرفت ریاضی واضطراب ریاضی دانش آموزان اولابتدایی بوده است جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان پایه اول ابتدایی در شهر مبارکه بودند روشپژوهش کاربردی واز نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون، پس آزمون با گروه گواه بود جامعه آماری نیز کلیه کودکان دبستانی اول در سال تحصیلی ۱۳۹۹ ۱۴۰۰ بودند ابزار پژوهش نیز پرسشنامه اضطراب ریاضی چینوهنری ۱۹۹۰ به نقل از امیری ۱۳۹۳بود آنگاه جلسات آموزشی حس عدد به مدت ۱۲ جلسه بر روی دانش آموزان انجام شد تجزیه و تحلیل داده های آماری با استفاده ، آزمون لوین مبتنی بر تساوی واریانسها و آزمون باکس جهت برابری کوواریانسها برای بررسی فاکتورهای پیش فرض جهت آزمون پارامتریک انجام شد و در نهایت به بررسی فرضیه ها با روش کو واریانس پرداخته شد نتایج نشان داد که آموزش حس عدد بر پیشرفت ریاضی با مقدار فیشر ۵۹/۵۹ در سطح معناداری p>۰/۰۵ ۰/۰۰۱ تایید شده است همچنین تاثیرآموزش حس عدد بر اضطراب ریاضی با مقدار فیشر ۴۷/۹۴ در سطح معناداری p>۰/۰۵ ۰/۰۰۱ تایید میشود