نویسندگان:
معصومه کاظمی1 ، حلیمه دهقان آزاد2 .1دانشجوی دکتری تخصصی برنامهریزی درسی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند،ایران
2کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش دانشگاه پیام نور
چکیده فارسی: تحقیق حاضر سعی داردبه بررسی هاثربخشی آموزش مهارت حل مسئله برخودپنداره تحصیلی و هروحیه ی علمی دانش آموزان بپردازد ، پژوهش مورد نظر از نوع تحقیقات آزمایشی تجربی است که در این تحقیق دو گروه آزمایش و کنترل در نظر گرفته شد جامعه آماری تحقیق مذکور کلیه ی دانش آموزان مقطع ابتدیی شهرستان ارومیه خوزستان می باشد که با روش نمونه گیری تصادفی ساده۴۰نفر انتخاب شد؛که ۲۰ نفر به عنوان گروه کنترل و ۲۰ نفر به عنوان گروه آزمایش بصورت تصادفی انتخاب شدند ، ابزار اندازه گیری در تحقیق مورد نظر پرسشنامه استاندارد خودپنداره راجرز۲ وهپرسشنامه استاندارد روحیه ی علمی می باشد که روایی و پایایی آن ها مورد تایید اساتید متخصص قرار گرفته است ، لازم به ذکر است کهمراحل آموزش مهارت حل مسئله طبق مدل دزوریلا و گلدفراید جهت گیری کلی، تعریف و صورت بندی مساله، تولید راه حل های بدیل، تصمیم گیری، اجرای راه حل و بازبینی و خودپنداره وانگیزش تحصیلی تدوین یافته بود هر یک از این جلسات به مدت دو ساعت به طول انجامید با توجه به تقسیم گروه تجربی به سه گروه کوچکتر و تعداد جلسات برگزار شده برای هر گروه ۶ جلسهجمعا ۱۸ جلسه آموزشی تشکیل گردید جلسات آموزشی بر اساس مراحل مدل دزوریلا و گلدفراید۳ می باشد ماحصل تحقیق نشان از این دارد که آموزش مهارت های حل مسئله بر خود پنداره تحصیلی و روحیه ی علمی دانش آموزان تاثیر مثبت داشته و میانگین نمرات دانش آموزان پیش آزمون بیشتر از میانگین نمرات دانش آموزان پس آزمون بوده است