نویسندگان:
شهرام رنج دوست1 ، معصومه سلحشور2 ، عزیزاله سلحشوری3 .1نویسنده مسول : استادیار، گروه برنامه ریزی درسی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران.
2آموزگار ،کارشناسی ارشد، روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور مبارکه، اصفهان، ایران
3مدیر مدرسه، کارشناسی آموزش ابتدایی، مبارکه، اصفهان، ایران
چکیده فارسی: هدف از این پژوهش اثربخشی بازی با کلمات احساسی بر اشتیاق تحصیلی و درگیری تحصیلی دانش آموزان دیرآموز مقطع ابتدایی در شهرستان مبارکه بود در این پروهش از طرح نیمه آزمایشی پیش آزمون و پس آزمون باگروه گواه استفاده شد جامعه آماری این پژوهش، کلیه دانش آموزان دیرآموز دوره ابتدایی شهرستان مبارکه درسال تحصیلی ۱۴۰۰ ۱۴۰۱، شامل ۳۵۶ نفر بودند که تعداد ۳۰ نفر از دانش آموزان دیر آموز به صورت دردسترس انتخاب شدند ابزار مورد پژوهش، پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو ۲۰۱۳ و اشتیاق تحصیلی وانگ وهمکاران ۲۰۱۱ بود در بخش استنباط ابتدا میانگین و انحراف استاندارد متغییرها بررسی شد و سپس با بررسی نرمال بودن داده ها، آزمون لوین مبتنی بر تساوی واریانسها و آزمون باکس جهت برابری کوواریانسها برای بررسی فاکتورهای پیش فرض جهت آزمون پارامتریک انجام شد و در نهایت به بررسی فرضیه ها با روش کوواریانس پرداخته شد نتایج پژوهش نشان داد بازی با کلمات احساسی بر اشتیاق تحصیلی و درگیریتحصیلی دانش آموزان دیر آموز مقطع ابتدایی تاثیر گذار بوده است بازی با کلمات احساسی بر اشتیاق و درگیری دانش آموزان در گروه آزمون تاثیر دارد p < ۰/۰۵ ، F=۸۴/۹۲۶ میزان تاثیر بازی با کلمات احساسی براشتیاق نیز F=۹۰/۲۰۹ و P>۰/۰۵ اثر بخشی بازی با کلمات احساسی بر درگیری تحصیلی دانش آموزان دیر آموز، F=۶۰/۶۸۳ و P>۰/۰۵ بوده است