نویسندگان:
محمدعلی مجلل چوپقلو1 ، سمیرا محمدی2 ، گلاویژ محمودی3 .1استادیار، گروه علوم تربیتی، واحدبناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران.
2گروه روانشناسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
3گروه روانشناسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
چکیده فارسی: در این پژوهش به اثربخشی توانمندسازی شناختی بر حافظه در کودکان پرداخته شد در این تحقیق با روش نیمه آزمایشی و بهره گیری از طرح پیش آزمون پس آزمون استفاده گردید جامعه آماری شامل کودکان ۱۰ ساله پایه سوم ابتدایی در سه مرکز توانبخشی اختلالات یادگیری در شهرستان اسلام آبادغرب در سال تحصیلی ۱۴۰۰ ۱۴۰۱ به تعداد ۳۳ نفر بود حجم نمونه به صورت تصادفی و شامل ۳۰ نفر از دانش آموزان در دو گروه ۱۵ نفری کنترل و آزمایشی بودند جهت بررسی حافظه از آزمون حافظه وکسلر ۱۹۳۹ استفاده گردید که نتایج حاصل از آزمون کوواریانس نشان داد؛ توانمندسازی شناختی بر عواملی همچون اطلاعات شخصی و عمومی، جهت یابی، کنترل ذهنی، حافظه منطقی در کودکان تاثیر دارد