نویسندگان:
محمد افشاری1 ، سمیرا محمدی2 ، گلاویژ محمودی3 .1دانشجوی دکتری، رشته فلسفه تعلیم و تربیت، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اراک، ایران.
2گروه روانشناسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
3گروه روانشناسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
چکیده فارسی: امروزه، علاوه بر ضرورت توانبخشی شناختی در سنین مختلف و اختلالات گوناگون عصبی شناختی، توانمندسازی شناختی که خود زیرمجموعه ای از خدمات توانبخشی شناختی است، به عنوان یک ضرورت در سلامت روانی و اجتماعی افراد در هر سن و موقعیتی مطرح شده است در این پژوهش به اثربخشی توانمندسازی شناختی بر حافظه در کودکان پرداخته شد در این تحقیق با روش نیمه آزمایشی و بهره گیری از طرح پیش آزمون پس آزمون استفاده گردید جامعه آماری شامل کودکان ۱۰ ساله پایه سوم ابتدایی در سه مرکز توانبخشی اختلالات یادگیری در شهرستان اسلام آبادغرب در سال تحصیلی ۱۴۰۰ ۱۴۰۱ به تعداد ۳۳ نفر بود حجم نمونه به صورت تصادفی و شامل ۳۰ نفر از دانش آموزان در دو گروه ۱۵ نفری کنترل و آزمایشی بودند جهت بررسی حافظه از آزمون حافظه وکسلر ۱۹۳۹ استفاده گردید که نتایج حاصل از آزمون کوواریانس نشان داد؛ توانمندسازی شناختی بر عواملی همچون تکرار ارقام، حافظه بینایی ویادگیری تداعیها در کودکان تاثیر دارد