نویسندگان:
وجیهه سادات حسینی1 ، گلاله خیاطی برده زرد2 ، شیرین محمودی3 .1نویسنده مسئول: کارشناس ارشد، تعلیم و تربیت اسلامی، جامعه الزهراء، قم، ایران.
2مدیر مدرسه،دبیرستان سعید امینی ، اشنویه، ایران
3معاون آموزشی ،دبیرستان سعید امینی ، اشنویه، ایران
چکیده فارسی: کودکان دارای نیازهای ویژه به دلیل آسیب ها، نارسایی ها و نقایص ویژه ای که دارند، بر مبنای نوع و شدتاین مشکلات دارای درجاتی از اختلال های روان شناختی می باشند توانایی معلم آموزش عمومی برای مدیریت موثر کلاس و برآورده کردن نیازهای دانش آموزان با توانایی مختلف می تواند کیفیت تجربهآموزشی را برای همه دانش آموزان افزایش دهد، ولی دانستن اینکه چگونه بین نیازهای گسترده آنها تمایز قائل شوند، مشکل است نیازهای یادگیری متفاوت دانش آموزان با نیازهای ویژه باعث میشود آنها نیاز به برنامه های ،متنوع داشته باشند آموزش متمایز به روش طراحی منظم برنامه درسیبر پایه نیازهای متفاوت و متنوع دانش آموزان با نیازهای ویژه برای به بیشینه رساندن توانایییادگیری آنان است سازماندهی محتوای آموزشی و فعالیتهای یادگیری این حوزه به تناسب نیاز و شرایط دوره های تحصیلی و با توجه به زمینه های آموزش تا پایان دوره آموزش عمومی به صورت تلفیقی و متناسب با نیازهای جامعه ی محلی و بوم شناختی باشد تا این دسته از دانش آموزان نیز بتوانند همانند سایر دانش آموزان هم از آموزش نظری و هم آموزش حرفه ای بهره مند گردند