نویسندگان:
سوسن کشاورز1 ، شقایق صارمی پور2 .1دانشیار، گروه فلسفه تعلیم وتربیت، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
2دانشگاه ازاد اسلامی واحد رودهن دبیر رسمی آموزش وپرورش
چکیده فارسی: بسیاری از پژوهشگران برنامه»فلسفه به کودکان« را یکی از ابزارهای مهم در پرورش مهارت های تفکر و خلاقیت می دانند پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش فلسفه بر پرورش استدلال و خلاقیت دانش آموزان مقطع متوسطه انجامشد جامعه آماری دانش آموزان مقطع متوسطه شهر کرج بودند که تعداد ۴۰ نفر در دو گروه آزمایش و کنترل به عنوان افرادنمونه انتخاب شدند در این پژوهش از روش نمونه گیری در دسترس استفاده شد و جهت تحلیل یافته ها از نرم افزار SPSS۲۲ و جهت بررسی فرضیه ها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد نتایج نشان نشان داد که آموزش فلسفه با سطح اطمینان %۹۵ و P<۰ ۰۵ تاثیر مثبت و معناداری بر پرورش استدلال و خلاقیت دانش آموزان دارد