نویسندگان:
لیلا شمخالی1 ، منیره دهقانی2 .1دانش آموخته رشته روانشناسی، گروه انسانی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسالمی واحد مبارکه، آموزگار
چکیده فارسی: پژوهش حاضر باهدف تعیین اثربخشی بررسی تاثیر مشاوره ی شغلی به روش سازهمندی ساویکاس بر توانمندیانتخاب رشته و هدایت تحصیلی دانش آموزان سال نهم انجام شد روش پژوهش از نوع نیمه تجربی و بر اساسطرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود جامعه آماری کلیه دانش آموزان پایه نهم مدارس دوره اولمتوسطه شهر اصفهان بودند که در سال تحصیلی ۹۶ ۹۷ مشغول به تحصیل بودند با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی تعداد نمونه ۳۰ نفر ۱۵ نفر گروه آزمایشی و ۱۵ نفر گروه کنترل از جامعه آماری انتخاب شدند و پیشآزمون بر روی آنها اجرا گردید سپس در گروه آزمایش دوره مشاورهی شغلی به روش سازه مندی ساویکاس به مدت ۸ جلسه ی ۹۰ الی ۱۰۰ دقیقه ای اجرا شد و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد و دو هفته بعد از اتمام جلسات درمانی، پس آزمون از دو گروه گرفته شد ابزار پژوهش مقیاس پرسشنامه انطباق پذیری مسیر شغلی بود برای تجزیه وتحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس چندگانه مانکوا استفاده شد ونتایج بیانگر این بود که مشاوره ی شغلی به روش سازه مندی ساویکاس منجر به افزایش انطباق پذیری مسیرشغلی دانش آموزان به میزان تاثیر ۳۴/۳ درصد شده بود p< ۰/۰۱ همچنین مولفه های دغدغه ۲۰/۴ درصد ، کنترل ۳۳/۱ درصد ، کنجکاوی ۲۰/۱ درصد و اعتماد مسیر شغلی ۲۱/۵ درصد در دانش آموزان سال نهم نیز افزایش یافت p<۰/۰۱ لذا نتیجه گرفته میشود با مشاوره شغلی به روش سازه مندی ساویکاس توانمندیدانش آموزان در انتخاب رشته و درنهایت شغل افزایش مییابد