نویسندگان:
حمیدرضا معتمد1 ، علی محمد رحمانی2 ، محمد رحمانی3 ، حسین ثاقب4 ، مهین احمدی عبدآباد5 ، کبری جوان6 ، اعظم حسن زاده7 .1نویسنده مسئول: استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد کازرون، دانشگاه آزاد اسلامی، کازرون، ایران.
2دبیر آموزش و پرورش
3دبیر آموزش و پرورش
4دبیر آموزش و پرورش
5دبیر آموزش و پرورش
6دبیر آموزش و پرورش
7دبیر آموزش و پرورش
چکیده فارسی: هدف تحقیق حاضر، بررسی رابطه بین آگاهی از خود با تعهد سازمانی کارکنان در اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی در سال ۱۴۰۱ می باشد روش انجام تحقیق توصیفی بوده که بصورت پیمایشی انجام شده است جامعه مورد مطالعه شامل کلیه کارکنان اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی در سال ۱۴۰۱ که تعداد آنان ۱۰۰نفر می باشد حجم نمونه ۸۰ نفر بوده که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند برای جمع آوریداده ها از پرسشنامه استاندارد آگاهی از خود که شامل ۱۱ سوال و پرسشنامه تعهد سازمانی توسط آلن و مایر ۲۰۰۴ طراحی شده است که مشتمل بر ۲۴ سوال ، بهره گرفته شده است جهت تحلیل داده ها از آمار توصیفی جداول فراوانی ، نمودارها ، تعیین شاخص های گرایش مرکزی و پراکندگی، درصدها و نسبت ها و آماراستنباطی ضریب همبستگی اسپیرمن و رگرسیون و استفاده گردید و با استفاده از نرم افزار spss ۱۸ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت یافته های تحقیق حاکی از آن است که بین آگاهی از خود با تعهد سازمانی کارکنان دراداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی رابطه معنادار وجود دارد