نویسندگان:
علیرضا قاسمی زاد1 ، محسن قربانی2 ، سیدپویا مهدوی اناری3 .1استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد کازرون، دانشگاه آزاد اسلامی، کازرون، ایران.
2دانشجوی کارشناسی روانشناسی دانشگاه خوارزمی
3دانشجوی کارشناسی روانشناسی دانشگاه خوارزمی
چکیده فارسی: احساس تنهایی به عنوان یک حالت عاطفی منفی تعریف شده است و زمانی رخ میدهد که »اختلافی بین الگوهای مطلوب و به دست آمده از تعاملات اجتماعی« وجود داشته باشد این پژوهش با هدف تبیین احساس تنهایی بر مبنای اضطراب اجتماعی و تکانشگری در دوران پاندمی کرونا به روش توصیفی از نوع همبستگی انجام گرفت این پژوهش شامل ۲۳۲ دانشجوی کارشناسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی پردیس کرج ۱۴۷ دختر، ۸۵ پسر بود که با روش نمونهگیری تصادفی در دسترس انتخاب شدند و برای جمع آوری داده هاپرسشنامه های احساس تنهایی UCLA تجدید نظر شده نادری و حق شناس، ۱۳۸۸، هراس اجتماعی کانور وهمکاران، ۲۰۰۰ و مقیاس تکانشگری بارت BIS ۱۱ در مورد آنها اجرا شد داده ها به وسیله ضریبهمبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی تجزیه و تحلیل شدند نتایج آزمون همبستگی نشان داد که میاناحساس تنهایی، اضطراب اجتماعی و احساس تنهایی، همبستگی مثبت و معناداری وجود داشت علاوه بر این در آزمون تحلیل رگرسیون خطی اضطراب اجتماعی توانسته بود ۲۶ درصد از واریانس احساس تنهایی را پیشبینی کند و تکانشگری توانسته بود ۶ درصد از واریانس احساس تنهایی را پیشبینی نماید براساس این یافته ها میتوان نتیجه گرفت که با کاهش اضطراب اجتماعی و تکانشگری، احساس تنهایی نیز کاهش پیدا میکند