نویسندگان:
محمد علایی1 ، بهاره رستگار2 .1دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، پردیس خودگردان دانشگاه علامه طباطبائی (ره)، تهران، ایران.
2کارشناسی تربیت بدنی،دبیر تربیت بدنی دبستان نورعلم ناحیه یک بندرعباس
چکیده فارسی: موضوع آموزش در فضای مجازی موضوعی است که در رابطه با آن پژوهش های زیادی نگارش می شود همچنین در رابطه با موضوع آسیب شناسی تدریس آنلاین و الکترونیکی و بررسی روابط و تاثیرات آنها بر روی هم نیز جای بسی تامل است پژوهش گران در رشته مدیریت آموزشی همواره بررسی های علمی و پژوهشی خود را در این رابطه در معرض مخاطبین این رشته قرار داده اند اپیدمی کووید ۱۹ ، شرایطی را در زندگی امروز ایجاد کرده است که به شیوه ی سابق نمی توان از آموزش سنتی وحضوری استفاده نمود به همین دلیل روش آموزش دیگری به نام آموزش مجازی پیشنهاد شده است آموزش آنلاین یک نوع شیوه ی آموزش ازراه دور است که بر پایه ی سیستم های رایانه ای، اینترنت، نرم افزارها و برنامه های متفاوت می باشد و مزایایی مانند فعال شدن بیشتر فراگیران و معایبی مانند حضور مستقیم نداشتن و همچنین مشکلات اینترنتی است این آموزش در صورت توجه و حمایت کافی و برنامه ریزی دقیق برای پیشرفت آن بسیار کارآمد خواهد بود امروزه شیوه آموزش مجازی، پدیده ای نو محسوب میشود و هنوز در بسیاری از نقاط جهان ناشناخته مانده یا شناخت اندکی از آن وجود دارد اگرچه ویروس کرونا موجب تعطیلی ناخواسته و طولانی مدت مدارس شد؛ اما جریان آموزش هیچگاه متوقف نبوده است مباحث آموزشی از جمله ارکان حائز اهمیت است که تعبیه ی زیرساخت های متناسب با بستر جامعه برای پیشرفت و ارتقای آن ضروری است از آنجا که مبحث آموزش نیز مانند بسیاری از راهبردهای دیگر از ویژگی قابلیت بهینه سازی برخوردار است، لذا با توجه به وضعیت جامعه ی معاصر و حضور تکنولوژی و فناوری های موجود، مبحث آموزش مجازی مطرح شده و در بسیاری از کشورهای توسعه یافته به جد به آن پرداخته می شود روش پژوهش به صورت کتابخانه ای و فیش برداری و استفاده از منابع نظری و تئوری درباره آموزش در فضای مجازی و آسیب شناسی تدریس آنلاین و الکترونیکی بوده است