نویسندگان:
حسنعلی بختیار نصرآبادی1 ، ملیحه حق پرست2 .1نویسنده مسئول: استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده فارسی: خانواده به عنوان مهمترین نهاد اجتماعی مرزهای قابل نفوذی دارد، که فضای مجازی توانسته است در آن رخنه کند، که در این میان ،ورود فضای مجازی به کانون خانواده موجب بروز آسیبهایی در هنجارها و نقشهای اعضای خانواده به ویژه کودکان شده است هدف از این پژوهش، بررسی آسیب های فضای مجازی در تعلیم و تربیت کودکان است، که در آن آثار و پیامدهای منفی اینترنت در رابطه با آداب و اخلاق زندگی خانوادگی مورد بررسی قرار گرفته است روش علمی پژوهش به صورت توصیفی تحلیلی بوده ،و روش جمع آوری مطالب نیز به صورت کتابخانه ای و جستجو در پایگاه ها و منابع اطلاعات علمی اینترنتی بوده است نتایج پژوهش نشان می دهد، که گسترش فضاهای مجازی اینترنتی آسیبهای گوناگونی در زمینه تعلیم و تربیت کودکان ایجاد کرده است؛ از جمله آسیب های اخلاقی فضای مجازی در تربیت کودکان می توان به مواردی همچون دسترسی آسان به منابع غیر اخلاقی، تضعیف باورهای دینی و القای شبهات و تعارض ارزش ها اشاره کرد آسیبهای شخصیتی فضای مجازی بر کودکان نیز عبارتند از: اعتیاد به فضای مجازی، انزوای اجتماعی و اتلاف وقت همچنین از دیگر آسیبهای فضای مجازی بر تربیت کودک در خانواده، میتوان به این موارد اشاره نمود: کاهش ارتباطات خانوادگی، تغییر الگوی تعامل میان والدین و فرزندان، از بین رفتن تعادل قدرت در خانواده و شکاف نسلها بنابراین ،هدایت و نظارت والدین در کنار شناخت و آگاهی از آسیبهای پیش روی فضای مجازی، میتواند از بهترین راهکارها در جهت رفع آسیبهای فضای مجازی باشد