نویسندگان:
جعفر جهانی1 ، همایون بردبار2 ، علی مرتضی پور3 ، علی بهزادی4 ، غلامعباس بردبار5 ، مهدی کوثری6 .1دانشیار، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
2دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدائی، دانشگاه فرهنگیان اقلید
3دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدائی، دانشگاه فرهنگیان اقلید
4دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدائی، دانشگاه فرهنگیان اقلید
5کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد مرودشت، آموزش و پرورش فسا
6استادیار، دانشگاه فرهنگیان اقلید
چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر شناخت آسیبهای فرآیند یاددهی یادگیری از دیدگاه دبیران متوسطه اول بوده است، روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش پیمایشی است جامعه آماری این پژوهش کلیه دبیران زن و مرد شهرستان فسا هستند که در سال تحصیلی ۱۴۰۰ ۰۱ است در این پژوهش به کمک فرمول کوکران و در سطح احتمال ۵ درصد، حجم نمونه ۲۹۵ محاسبه گردید از این تعداد، ۱۲۰ پرسشنامه جمع آوری و در نهایت ۱۱۲ پرسشنامه مورد بررسی و تحلیل نهایی قرار گرفت روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی بود به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است روایی و پایایی نیز مورد تایید قرار گرفت برای تجزیه و تحلیل دادهها در دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی انجام پذیرفت در بخش آمار توصیفی با استفاده از جدول فراوانی و شاخصهایی همچون میانگین و انحراف معیار به توصیف دادهها پرداخته شده است و در بخش آمار استنباطی با استفاده از آزمون t به بررسی میزان آسیبها پرداخته شده است نتایج نشان دهنده آنست که مهمترین آسیبهای آموزشی در ۳ بعد؛ روشهای تدریس مهارتهای علمی، روشهای ارتباطات فردی و گروهی و ارزشیابی از اهمیت ویژه ای برخوردارند، که به ترتی ب با شاخصهایی عدم بکارگیری مهارتها و تجربه سازی دانش آموزان در بیرون از دبیرستان و گروه بندی ضعیف دانش آموزان بر اساس درک مفاهیم فنی و مهارتی در انجام کارهای گروهی توسط دبیر و ضعف در تجزیه و تحلیل و شناخت مهارتهای فنی دانش آموزان متناسب با علائق آنها از بالاترین میانگین ها برخوردار بودند