نویسندگان:
هما ایمانی1 ، فاطمه زهرا مرادی2 ، ریحانه رهبر3 .1استادیار دانشگاه فرهنگیان، دکترای فلسفهی تربیت
2دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه سمنان، آموزگار پایهی ششم ابتدایی
3کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان سمنان، آموزگار پایهی ششم ابتدایی
چکیده فارسی: یکی از موانع یادگیری عمیق فراگیران خصوصا در مقطع ابتدایی، نقش منفعلانه ی آنها در کلاس میباشد در دوران شیوع کرونا و با برگزاری کلاسهای برخط، که نقش فراگیر در آن کمتر از کلاسهای حضوری است، به این مسئله بیشتر دامن زده شد؛ به طوریکه پس از بازگشایی مدارس این مسئله توسط بسیاری از همکاران آموزشی گزارش شده است در همین راستا هدف این مقاله افزایش کیفیت یادگیری دانش آموزان در درس علوم تجربی با استفاده از روش تدریس کلاس معکوس میباشد که از طریق درس پژوهی صورت گفته است دانش آموزان هدف این پژوهش ۲۰ نفر از محصلان دختر پایه ی ششم ابتدایی شهر سمنان که در سال تحصیلی ۱۴۰۰ ۱۴۰۱ مشغول به تحصیل میباشند، است با شناسایی ضعف دانش آموزان در به کار بستن درس اول علوم این پایه با مبحث مراحل روش علمی، این درس به عنوان موضوع درسپژوهی انتخاب و با بهرهگیری از نظرات متخصصان این حوزه، مطالعه ی پیشینه ی پژوهش و در نظر گرفتن شرایط، روش تدریس یادگیری معکوس انتخاب و در تدریس دوم به بوته ی آزمایش قرار داده شد در انتها نتایج عملکرد دانش آموزان در فعالیت انتهایی حاکی ازافزایش کیفیت و تعمیق یادگیری از طریق روش تدریس یادگیری معکوس و دستیابی فراگیران به سطوح شناختی بالاتر از دانش و فهمیدن میباشد