نویسندگان:
عارفه پورحیدری1 ، مریم انصاف2 ، مریم دانشمند3 ، محدثه کارگر4 ، فاطمه نوروزی5 .1نویسنده مسئول: دانشآموخته کارشناسی ارشد فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران.
2دانشجوی کارشناسی رشته آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان شیراز
3دانشجوی کارشناسی رشته آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان شیراز
4دانشجوی کارشناسی رشته آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان شیراز
5دانشجوی کارشناسی رشته آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان شیراز
چکیده فارسی: پژوهش حاضر در قالب درس پژوهی بین دانش آموزان پایه ششم دبستان دخترانه معارف ۶ در سال تحصیلی ۱۴۰۱ ۱۴۰۰ انجام گرفت این درسپژوهی توسط یک گروه چهار نفره از دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان شیراز انجام شد طبق مشاهدات نویسندگان، دانش آموزان در درک و فهم مفهوم تولی و تبری دچار مشکل بودند؛ بنابراین تصمیم بر آن شد تا این درس و مفاهیم مهم آن به صورت ملموس و عینی به دانش آموزان آموزش داده شود در اجرای طرح درس اول روش پرسش و پاسخ و سخنرانی به کار گرفته شد و در اجرای طرح درس اصلاح شده روش یادگیری اکتشافی، قصه گویی، پرسش و پاسخ برگزیده شدند پس از اجرای تدریس دوم و ارزیابی آموخته های دانش آموزان این نتیجه حاصل شد که استفاده از روشهای نوین تدریس و همچنین داستان و شعر سبب یادگیری بهتر دانش آموزان میشود