نویسندگان:
بدر السادات دانشمند1 ، مریم پرویزی2 .1استادیار، دکتری برنامهریزی درسی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران.
2کارشناسی آموزش ابتدایی، معلم مدرسه فارابی، شهرستان سلطانیه
چکیده فارسی: یکی از روشهایی که امروزه اکثر نظامهای آموزشی دنیا برآن متمرکز شدهاند، فرآیند درس پژوهی است که موجب پرورش حرفه ایمعلم می شود لذا در این پژوهش سعی شده است مشارکت وعلاقه دانش آموزان کلاس سوم در درس هدیه های آسمانی با استفاده از فرآیند درس پژوهی مورد بررسی قرار گیرد که در ابتدا با همکاری گروه درس پژوه به بررسی مسئله مورد نظر پرداخته و سپس سوالات پژوهشی در کلاس درس را تبیین نموده و پس از تشکیل جلسات متعدد گروه درس پژوه، نقشه ی ذهنی محتوا تهیه گردید و پس از آن طرحی برای اجرای پژوهش مشارکتی در آموزش هدیه های آسمانی مبحث سخن آسمان به دانش آموزان پیشنهاد شد پس از بررسی طرح پیشنهادی و رفع اشکالات احتمالی، آن را به اجرا گذاشته و درنهایت به ارزیابی وبازبینی فرآیند عمل پرداخته شد در ارزیابی و نقد، اشکالات و ایرادات جزئی از سوی گروه درس پژوه مطرح گردید که با توجه به برخی از ایرادات وارد شده و تحقق شایستگیهای لازم طرح درس و اجرای آن مجددا پیاده سازی گردید در پایان به نگارش گزارش روایتی از کلیه ی مراحل پرداخته شده که امید است چراغی باشد فرا راه معلمانی دلسوز، آنانی که شاید یکی از دغدغه هایشان، آموزش هرچه بهتر و جذاب تر هدیه های آسمانی به دانش آموزان باشد پژوهش حاضر از نوع درس پژوهی می باشد ویک پژوهش کیفی است موضوع درس پژوهی مبحث سخن آسمان در کتاب هدیه های آسمانی پایه سوم می باشد این پژوهش باهدف افزایش یادگیری دانش آموزان در این موضوع درسی و توسعه حرفه ای افراد شرکت کننده در پژوهش صورت گرفته است درس پژوهی دراین مبحث که پیش نیاز بحث های اساسی دیگر در کتاب هدیه های آسمانی می باشد، توسط اعضای گروه درس پژوهی در پایه سوم انجام شده است نتایج به دست آمده پس از انجام فرایند درس پژوهی نشان داد که انجام این فرایند باعث افزایش فعالیت دانش آموزان در کلاس درس شده است و دراجرای مجدد آگاهی دانش آموزان در مبحث سخن آسمان در کتاب هدیه های آسمانی پایه سوم نسبت به اجرای تدریس معمول کلاس درس افزایش داشته است وهمچنین این فرایند منجر به توسعه دانش حرفه ای معلمان شرکت کننده در تیم درس پژوهی شده است