نویسندگان:
میمنت عابدینی بلترک1 ، الهام نظری ریزی2 .1استادیار، گروه علوم تربیتی، دکتری مطالعات برنامه درسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
چکیده فارسی: مقدمه: کرونا، یک بیماری ویروسی دستگاه تنفسی است، مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش فضای مجازیبر رفتارهای پیشگیری کننده از ابتلا به کرونا ویروس براساس تئوری انگیزش محافظت در دانش آموزان پسر دور دوم دبستان شاهد بهار آزادی فولادشهرصورت گرفت روش ها: دادهها به وسیله پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری شد، ۳۰۰ پاسخنامه از طریق واتساپ در خرداد ماه گردآوری شد سوالات پرسشنامه مبتنی برتئوری انگیزش محافظت بود آنالیز دادهها با استفاده از نرم افزار ۱۴ SPSSو آمار توصیفی و استنباطی انجام گرفت یافته ها: میانگین سنی افراد مورد مطالعه SE= ۱/۱ ۱۱/۶۲ سال بود اکثرا در خصوص کرونا اطلاعات کسب کرده بودند ۸۷/۳ درصد، ۲۶۲/۳۰۰ نتایج همبستگی مثبت و معنی داری را بین شدت درک شده، حساسیت درک شده و خودکارآمدی با رفتارهای پیشگیری کننده نشان دادند P <۰/۰۱ ارزیابی کنار آمدن خود کارامدی و کارامدی پاسخ و ارزیابی تهدید حساسیت و شدت درک شده ارتباط معنی داری با رفتار داشتند و این دو با هم ۱۱ درصد رفتار را پیشگویی می کردند نتیجه گیری: نتایج این مطالعه، تهدید درک شده بالایی برای کرونا نشان داد از این رو وجود آموزش دهندگان سلامت عمومی و برنامه ریزان جهت مداخلات مبتنی بر مقابله با پاندمیک کرونا ضروری تلقی می شود با توجه به اینکه مهم ترین منبع اطلاع رسانی، فضای مجازی گزارش شد به نظر می رسد که سیاست گذاری های جدید باید آگاهی دانش آموزان را با استفاده از منابع گوناگون علمی ارتقا دهند