نویسندگان:
معصومه کیانی1 ، هما چحیلی2 ، سلماز چحیلی3 .1استادیار، رشته فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
2کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
3کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
چکیده فارسی: مطالعه حاضر با هدف اثر بخشی آموزش سرزندگی تحصیلی بر خودکارآمدی تحصیلی و تاب آوری تحصیلی در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر اهواز انجام شد مطالعه حاضر به روش آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه انجام شد جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر اهواز در سال ۱۴۰۱ بودند در این مطالعه ۳۰ دانش آموز دختر مشارکت داشتند که به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه هر یک ۱۵ نفر قرار گرفتند در شروع مطالعه هر دو گروه پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی ASEQ و پرسشنامه تاب آوری تحصیلی ARI را تکمیل کردند و سپس گروه آزمایش به صورت آنلاین تحت مداخله آموزش سرزندگی تحصیلی قرار گرفت، در این مدت گروه گواه هیچگونه مداخله ای دریافت نکرد پس از اتمام مداخله هر دو گروه مجددا پرسشنامه ها را تکمیل کردند برای تحلیل دادهها در سطح توصیفی از شاخصهای گرایش مرکزی و پراکندگی برای توصیف توزیع متغیرها و در سطح استنباطی از روش تحلیل کووراریانس برای آزمون فرضهای آماری استفاده شد برای این منظور از نرم افزار SPSS ۲۳ در سطح معناداری ۰/۰ ۵ استفاده شد نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیری نشان داد که با تعدیل اثر پیش آزمون آموزش سرزندگی تحصیلی موجب افزایش خودکارآمدی تحصیلی P=۰/۰۰۰۱، F=۱۹۹/۷۶۸ و تاب آوری تحصیلی P=۰/۰۱۹ ، F=۶/۲۸۷ گروه آزمایش نسبت به گروه گواه شده است، ضریب تعیین به ترتیب برای این دو متغیر %۸۸ و %۱۹ میباشد