نویسندگان:
محمد محسنی دهکلانی1 ، آمنه برمه2 .1دانشیار، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
2کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش گروه درمانی مبتنی بر مشارکت های اجتماعی بر مهارت اجتماعی، مهارت ارتباطی و سلامت اجتماعی دختران قشم بود روش پژوهش از نوع نیمه تجربی پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل و آزمایش بودند جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهر قشم در سال تحصیلی ۹۹ ۹۸ بوده که از بین آنان تعداد ۷۰ نفر به صورت در دسترس نمونه گیری و بر اساس بومیت آنان در چهار گروه بومی روستایی آزمایش ، بومی روستایی کنترل ، بومی شهری و غیربومی گماشته شدند ابزارهای تحقیق شامل مقیاس مهارتهای اجتماعی ایندربیتزن و فوستر ۱۹۹۲ ، مهارت های ارتباطی جرابک ۲۰۰۴ و سلامت اجتماعی توسط کییز ۲۰۰۴ بود یافته های تجزیه و تحلیل کواریانس چند متغیری نشان داد که آموزش مداخله ای فقط بر سلامت اجتماعی دختران دانش آموز تاثیر معنی دار داشته و بر مهارت اجتماعی و ارتباطی اثر معنی دار نداشته است نتایج پژوهش حاضر اهمیت آموزش مشارکت اجتماعی در سلامت دانش آموزان را نشان می دهد