نویسندگان:
لیلا شیخ سفلی1 ، ساناز عزیزمحمدی2 .1دانشجوی دکتری فلسفه تعلیموتربیت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2دکتری تخصصی روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی ساوه
چکیده فارسی:
این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی مداخلات شناختی رفتاری مبتنی بر مدرسه بر کاهش علائم ترومای ثانویه دانش آموزان در دوره پسا کرونا انجام شد روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه شهرستان بهارستان در سال تحصیلی ۱۴۰۱ ۱۴۰۰ بودند نمونه پژوهشی شامل ۳۰ نفر از جامعه آماری مذکور بودند که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند گروه آزمایش ۱۵ نفر و گروه گواه ۱۵ نفر برای گردآوری دادهها از مقیاس سنجش استرس پس از ضربه ثانویه استفاده شد برای تحلیل دادههای جمع آوری شده از شاخص های آمار توصیفی شامل میانگین و انحراف معیار و آمار استنباطی استفاده شد آمار استنباطی شامل از روش تحلیل کوواریانس تک متغیره با بهره گیری از نرم افزار آماری SPSS نسخه ۲۲ استفاده شد برای گروه آزمایش مداخلات شناختی رفتاری در ۱۲ جلسه ۷۵ دقیقه ای برگزار شد یافته ها نشان داد که ارائه مداخلات شناختی رفتاری مبتنی بر مدرسه تاثیر معناداری بر کاهش علائم ترومای ثانویه دانش آموزان در دوره پسا کرونا داشت ۰۱/۰