نویسندگان:
محمد رضا برزویی1 ، زری رئیسی2 ، مرضیه پیشرو3 ، مهین بهرامی4 ، الهام بالاور5 ، گل پری بلوچ6 .1استادیار، دانشکده فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه امام صادق(ع)، تهران، ایران
2کارشناسی ارشد، روانشناسی عمومی، آموزش و پرورش، شهرستان نیکشهر
3کارشناسی، آموزش ابتدایی، آموزش و پرورش، شهرستان نیکشهر
4کارشناسی، آموزش ابتدایی، آموزش و پرورش، شهرستان نیکشهر
5کارشناسی ارشد،روانشناسی بالینی، آموزش و پرورش، نیکشهر
6کارشناسی، آموزش ابتدایی، آموزش و پرورش، شهرستان نیکشهر
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف روشن ساختن تاثیر آموزش تاب آوری بر استرس تحصیلی و مهارتهای اجتماعی دانش آموزان دختر مقطعمتوسطه اول انجام شده است روش پژوهش آزمایشی است طرح تحقیق آن پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است جامعه آن را دختران متوسطه اول شهر نیکشهر تشکیل می دادند که در سال تحصیلی ۱۴۰۰ ۱۴۰۱ مشغول به تحصیل بودند روش نمونه گیری به صورت تصادفی ساده بوده است برای انتخاب نمونه از بین مدارس دخترانه متوسطه اول شهر چابهار، یک مدرسه به صورت تصادفی انتخاب و پرسشنامه تاب آوری کونور و دیویدسون، استرس تحصیلی زاژکووا و همکاران و مهارتهای اجتماعی نوجوانان ایندربیتزن و فوستر بین تمام دانش آموزان دختر آن مدرسه اجرا شد در این پژوهش، گروه آزمایش ۱۵ نفر با استفاده از پکیج آموزشی تاب آوری، ۱۰ جلسه مورد آموزش قرار گرفتند بعد از تجزیه وتحلیل، به صورت تصادفی ،۱۵ نفر از دانش آموزانی که تاب آوری پایین، استرس تحصیلی بالا و مهارتهای اجتماعی پایینی داشتند به عنوان گروه آزمایش و ۱۵ نفر نیز به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند سپس آموزش تاب آوری در ۱۰ جلسه به عمل آمد در نهایت، از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد اطلاعات به دست آمده از پرسشنامه ها بر اساس تحلیل کوواریانس مورد بررسی قرار گرفت یافته ها نشان داد که آموزش تاب آوری بر استرس تحصیلی و مهارتهای اجتماعی گروه آزمایش تاثیر معنی داری داشته است، درصورتیکه این تاثیر در گروه کنترل مشاهده نشده است افزون براین، نتایج نشان داد که با آموزش تاب آوری، استرس تحصیلی کاهش و مهارتهای اجتماعی افزایش یافته است از این یافته ها می توان نتیجه گرفت که آموزش تاب آوری بر کاهش استرس تحصیلی و همچنین افزایش مهارتهای اجتماعی دانش آموزان، موثر است