نویسندگان:
مهدی علم خواه1 ، ناصر شاه میرزا2 .1دانشجوی دکتری، دانشکده علوم انسانی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
2کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه
چکیده فارسی: هدف از انجام این پژوهش بررسی اثر بخشی هنر درمانی بر خود پنداره و تنظیم هیجانی نوجوانان بی سر پرست در مراکزنگهداری نو جوانان بی سرپرست مراکز ارومیه می باشد جامعه آماری ما در این پژوهش کلیه نوجوانان بی سرپرست ۱۲ ۱۷ مرکز انجمن خیریه صالحین آذربایجان ارومیه می باشد روش نمونهگیری به روش نمونه گیری در دسترس در این پژوهش انجام بود و به صورت روش نیمه آزمایشی ۱۵ نفر در گروهگواه و ۱۵ نفر در گروه آزمایش گردید و ۱۰ جلسه درمان انجام شد بر اساس پرسشنامه نوجوانانی را که در تنظیم هیجانی و خودپنداره مشکل دارند به عنوان نمونه انتخاب شد ابزار اصلی گردآوری اطلاعات در این تحقیق براساس متغیرهای تحقیق، پرسشنامهبود در این تحقیق، از پرسشنامه تنظیم هیجانی گراس، و پرسشنامه خود پنداره کودکان پیر هریس، برای سنجش متغیر های خود پنداره و تنظیم هیجانی کودکان استفاده شد بر اساس آزمون باکس، واریانس متغیرهای کمکی در گروه های آزمایش و کنترل تفاوت معنی داری در سطح ۰/۰۵ ندارند و همگنی واریانس ها را در سطح ۰/۰۵ می پذیریم هر یک از پارامترهای خودپنداری و تنظیم هیجان در گروه های کنترل و آزمایش و در مراحل پیش آزمون و پس آزمون تحت بررسی در سطح ۰/۰۵ نرمال هستند زیرا سطح معنی داری هر یک از آزمون های شاپیرو ویلک بیشتر از ۰/۰۵ می باشد و فرض نرمال بودن متغیرها را در سطح ۰/۰۵ می پذیریم