نویسندگان:
محمد مکوندی1 ، سارا ماندنی زاده صفی2 .1دکتری مدیریت آموزشی، مدرس گروه علوم تربیتی، واحد اروند، دانشگاه فرهنگیان، خوزستان، ایران
2کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات اهواز،ایران
چکیده فارسی: سابقه و هدف: آگاهی یافتن فرد از ابتلاء به بیماری دیابت می تواند سبب ایجاد دشواری در تنظیم هیجانات و احساستنهایی وی شود؛ این عوامل خود می توانند سبب تشدید این بیماری شود هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش ذهنآگاهی با رویکرد اسلامی بر تنظیم شناختی هیجان و احساس تنهایی زنان مبتلا به دیابت نوع ۲ بود روش کار: این پژوهش به شیوه ی نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون و گروه کنترل اجرا شد جامعه ی آماری پژوهش را کلیه زنان مبتلا به دیابت نوع ۲ عضو انجمن حمایت از بیماران دیابتی استان اهواز در سال ۱۴۰۰ تشکیل دادند ازبین آنها ۳۰ زن به روش نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب؛ و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش ۱۵ نفر و کنترل۱۵ نفر جایگزین شدند افراد گروه آزمایش در ۸ جلسه، برنامه آموزش ذهن آگاهی با رویکرد اسلامی را دریافت کردند؛ گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفت برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و احساستنهایی دی توماسو و همکاران استفاده شد داده ها با روش آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیره تحلیل شد در این پژوهشهمه ی مسائل اخلاقی رعایت شده است و نویسنده مقاله هیچگونه تضاد منافعی گزارش نکرده اند یافته ها: یافته ها نشان داد که با کنترل اثر پیش آزمون، بین میانگین نمرات مولفه های تنظیم شناختی هیجان و احساستنهایی شامل: تنهایی رمانتیک، تنهایی خانوادگی و تنهایی اجتماعی در دو گروه آزمایش و کنترل در مرحله پس آزمون تفاوت معناداری وجود دارد P<۰/۰۰۱ نتیجه گیری: آموزش ذهن آگاهی با رویکرد اسلامی بر بهبود تنظیم هیجانات به شیوه شناختی و کاهش احساس تنهاییزنان مبتلا به دیابت نوع ۲، اثربخش است