نویسندگان:
سید ابراهیم حسینی1 ، طاهر محمدی2 .1دانشآموخته دکتری مبانی فقه و حقوق اسلامی، استاد مدعو دانشکده علوم قرآنی، شیراز، ایران
2کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه پیام نور کرمانشاه
چکیده فارسی: بی شک همه ی انسان ها در طول زندگی با مسائلی رو به رو می شوند که آن ها را واداربه فکر کرده تا برای حل مشکل خود به دنبال چاره بگردند انسان موجودی است فکور واندیشمند و این خصوصیت او را از سایر حیوانات متمایز می سازد و یکی از فراورده هایاین تمایز اندیشیدن، یعنی حل مسئله است و شاید بتوان گفت که حل مسئله به عنوانیک کل، سایر حوزه هایی را که انسان در زمینه های مختلف با آن ها روبرو است تحتشعاع قرار می دهد هدف اصلی این تحقیق تعیین میزان اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر مهارت حل مساله و پیشرفت درسی دانش آموزان دختر پایه ششم مقطع ابتدایی شهر سرمست گواور در سال تحصیلی ۱۴۰۱ ۱۴۰۰ می باشد تحقیق حاضر از نوع شبه تجربی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه می باشد جامعه آماری مورد نظر کلیه دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر سرمست گواور در سال تحصیلی ۱۴۰۱ ۱۴۰۰ می باشد حجم نمونه از بین جامعه آماری برابر با ۲۰ نفر که ۱۰ گروه آزمایش و ۱۰ نفرهم گروه کنترل به صورت روش نمونه گیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخابشده اند نتایج نشان داد که حل مسئله، مهارت اعتماد به حل مسائل، مهارت سبکگرایش اجتناب، مهارت کنترل شخصی بر آموزش ذهن آگاهی و پیشرفت درسی دانشآموزات تاثیرگذار می باشد