نویسندگان:
دکتر بابک شمشیری1 ، سارا ماندنی زاده صفی2 .1دانشیار،گروه علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، ایران
2کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات اهواز،ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری بر شایستگی اجتماعی هیجانی، دانش آموزان محروم از آموزش مجازی انجام شد روش این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون و گروه کنترل بود جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوره دوم شهراهواز درنیم سال اول تحصیلی ۱۴۰۰ ۱۳۹۹ بودند از بین آنها ۳۰ نفر به روش نمونهگیری هدفمند به عنوان نمونه پژوهش انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش ۱۵نفر و کنترل ۱۵ نفر، گمارده شدند افراد گروه آزمایش بسته آموزشی آموزش راهبردهای شناختی وفراشناختی یادگیری را در ۸ جلسه ۹۰ دقیقه ای هر هفته ۲ جلسه ، به صورت گروهی دریافت کردند؛ افرادگروه کنترل به مدت ۲ماه در لیست انتظار قرار گرفت به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه شایستگیاجتماعی هیجانی زو و جسی ۲۰۱۲ استفاده شد جهت تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس، استفاده شد یافته های حاصل از تحلیل داده های پژوهش نشان داد که با کنترل اثر پیش آزمون، بینمیانگین نمرات پس آزمون افراد گروه های آزمایش و کنترل در متغیرهای شایستگی اجتماعی هیجانی، تفاوت معناداری وجود داشتP<۰/۰۰۱ در مجموع، با توجه به نتایج این پژوهش می توان گفت کهاستفاده از آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری می تواند به عنوان مداخله ای موثر در جهتافزایش شایستگی اجتماعی هیجانی دانش آموزان، مورد توجه مشاوران قرار گیرد