نویسندگان:
سجاد فرخی پور1 ، حسین رستمی مغانلو2 .1نویسنده مسئول: استادیار گروه الهیات، مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی، قم
2دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان پردیس علامه طباطبایی اردبیل – مرکز آموزش عالی آزدگان نیر
چکیده فارسی: هدف: هدف عمده تعلیم و تربیت آن است که به فراگیرندگان یاری رساند تا مشکل گشایان خوبی شوند؛ یعنیآموزش و پرورش به دنبال پرورش کسانی است که به هنگام مواجهه با مسائل تازه، بتوانند راه حل های مفید و پایهای ارائه دهند آقازاده، ۱۳۸۳ هدف این پژوهش بررسی این است که چگونه با روش تدریس یورش فکری بارشمغزی می توان مهارت حل مسئله را در دانش آموزان ارتقا داد روش: این پژوهش با رویکرد کیفی و به روش اقدام پژوهشی انجام شده است ابزار مورد استفاده در این پژوهش،مطالعه کتابخانه ای و اسنادی است داده های این تحقیق از مطالعات کتابخانه ای و اسنادی استخراج شده است جامعه مورد مطالعه در این پژوهش دانش آموزان است پس از جمع آوری اطلاعات از طریق مطالعات اسنادی وکتابخانه ای از طریق تطبیق مطالب، نتایج استخراج شد یافته ها: براساس یافته های به دست آمده از طریق مطالعات صورت گرفته از طریق تاثیرات روش تدریس بارشمغزی که عبارتنداز: خلاقیت در ارائه راه حل، کارآیی بیشتر، سنجش اولیه، بازیابی و یادآوری بیشتر از حافظه بلندمدت، ایجاد ارتباط ساده بین راه حل ها و ایده ها، گسترش مشارکت، کاهش انتقادات، حمایت اجتماعی، بسطتوانایی انتقال اطلاعات، کمک در مسائل علت و معلول، خودآگاهی، تفکر واگرا، ایجاد خودباوری، پیشرفت تحصیلی،ارائه ایده می توان مهارت حل مسئله در دانش آموزان را ارتقاء داد نتیجه گیری: براساس یافته ها مشکلات رایج در حل مسائل را می توان از طریق به کارگیری روش تدریس بارشمغزی که طی مراحل و قواعد این روش در نهایت سبب ایجاد احساس خودباوری، خودآگاهی، حمایت اجتماعی،گسترش مشارکت شرکت کنندگان در جلسات بارش مغزی و ارائه راه حل های خلاقانه که از ثمرات روش تدریسبارش مغزی است در نهایت منجر به موفقیت دانش آموزان در حل مسئله و به دنبال آن موفقیت تحصیلی آن ها رادر پی دارد