نویسندگان:
احسان مصطفی پور1 ، مرتضی سعادتی مهر2 ، محمد جواد باقری3 ، حمید حبیبی4 .1مدرس گروه دروس عمومی و سازمانی، مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی، قم
2دانشجوی دانشگاه شهید باهنر اصفهان آموزش ریاضی
3دانشجوی دانشگاه شهید باهنر اصفهان آموزش ریاضی
4دانشجوی دانشگاه شهید باهنر اصفهان آموزش ریاضی
چکیده فارسی: اخلاق انسان را به تکامل روحی و درونی می رساند، و حکمرانی عین سیاست است که با مدیریت و حکومت بر جامعه، به اداره جامعهانسانی بر می پردازد چگونه اخلاق که عمدتا یک مقوله فردی و نوعی تزکیه نفس و ارتباط با خداست و درون گرایی در آن متجلیاست با حکمرانی مدیریت جامعه که به امور مردم در همه ابعاد می پردازد در هم تنیده و به هم پیوسته باشند و اساسا چگونه است که در دل حکومت و حاکمیت سیاسی، حکمت عملی اخلاق نقش آفرین باشد؟ با بررسی شاخص های حکمرانی مطلوب بخوبی متوجه می شویم که اساس همه آنها بر اخلاق اسلامی متمرکز است چگونه می شود که با این همه حجم آیات کلام الله مجید و فرمایشاتائمه معصوم و بزرگان دین که دارای ابعاد کاملا اخلاقی می باشند اصول خوب چون مسئولیت پذیری، پاسخگویی، حکومت قانون،عدالت ورزی، دادرسی عادلانه، حق اظهار نظر، مشارکت، کنترل و مبارزه با فساد و شفافیت از بعد اخلاقی تعریف و تفسیر شوند امامبتنی بر اخلاق نباشد لذا اخلاق و حاکمیت، هیچ تنازع و تعارضی با همدیگر ندارند و اتفاقا همه شاخص های خوب مبتنی بر اخلاقاسلامی هستند حال با جمع وجود همه این شاخص های خوب مبتنی بر اخلاق اسلامی حاکمیت مطلوب بهتر ببار می نشیند