نویسندگان:
زینب نیرومند1 ، فرحناز رضازاده خیاط2 ، نیان عزیزی3 ، پریا نجف پور4 ، شریفه کبایسی5 .1دانشجوی دکتری رشته فلسفه تعلیموتربیت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
2دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه
3دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه
4کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه ارومیه
5دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی و مرور نتایج تحقیقات و دانش موجود در خصوص شناخت آسیب ها و چالش های ناشی از گسترش این بیماری از نقطه نظر روان شناختی و اجتماعی در ابعاد فردی، خانوادگی و اجتماعی صورت گرفت تا بررسی و شناسایی عمده ترین آسیب ها و تحلیل روشها راه های مختلف به پیشگیری اولیه کمک نماید روش مطالعه حاضر از نوع توصیفی تحلیلی مروری و اسنادی است که با بررسی داده ها و نتایج مطالعات و مقالات در زمینه شناخت آسیب های روان شناختی ناشی از شیوع بیماری کرونا از طریق جستجو در سایت ها و پایگاه های مختلف و بررسی و تحلیل نتایج این مطالعات و ترکیب و جمع بندی آنها به منظور ارائه پیشنهادات و راهکارهای علمی در راستای پیشگیری و کاهش آسیب می باشد ارزیابی حاصل از بررسی تحقیقات و نتایج و یافته های این پژوهش نشان داد که اضطراب، استرس، ترس از مرگ و ابتلا شدن به بیماری، نگرانی، بی خوابی و اختلال در خواب، پریشانی، افسردگی، رفتارهای اجتنابی، تحریک پذیری، وسواس، فشارهای روحی و روانی، برچسب زنی انگ به عنوان بیشترین و مهم ترین و متداول ترین آسیب ها و تبعات روان شناختی بیماری کرونا ویروس مطرح بوده اند و لذا فرد، خانواده و جامعه را مورد تهدید جدی قرار داده اند همچنین مهم ترین اثرات و ائل اجتماعی ناشی از کرونا طبق تحقیقات بعمل آمده شامل لنگ اجتماعی، کاهش اعتماد اجتماعی، کاهش روابط اجتماعی و خانوادگی، استیگما و رفتارهای تبعیض آمیز اجتماعی، بیکاری و می باشد