نویسندگان:
مریم براتی1 ، سیده زهرا موسوی2 ، منصور رحیمی3 ، آذر زارع4 ، الهام حسینی5 ، حمیده لهراسبی دشتکی6 ، خلیل زارع7 .1گروه علوم تربیتی ،دانشگاه اصفهان،ایران
2دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی،آموزش و پرورش، شیراز ناحیه ۳، مدیر دبستا ن
3کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی، آموزش و پرورش، شیراز ناحیه ۳، آموزگار
4کارشناسی قرآن و معارف اسلامی، آموزش و پرورش، شیراز ناحیه ۳، معاون پرورشی مدرسه
5کارشناس ارشد ادبیات، آموزش و پرورش، شیراز ناحیه ۳، معاون آموزشی مدرس ه
6کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث ، آموزش و پرورش، شیراز ناحیه ۳، راهبرآموزشی
7کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، آموزش و پرورش، شیراز ناحیه ۳، معاون آموزش ابتدایی
چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش ابراز وجود بر خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان بود که در قالب برنامه ویژه مدرسه اجرا شد روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی بود و در اجرای آن از طرح پیش آزمون پس آزمون و آزمون پیگیری با گروه گواه استفاده شد شرکت کننده های این پژوهش شامل ۶۰ نفر از دانش آموزان دختر دوره ابتدایی دبستان آزادگان ناحیه ۳ شهر شیراز در سال تحصیلی ۱۴۰۱ ۱۴۰۰ بود که به عنوان نمونه در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی در گروههای آزمایشی و گواه قرار گرفتند شرکت کننده های گروه آزمایشی به مدت ۸ جلسه آموزش دریافت کردند و شرکت کننده های گروه گواه نیز همزمان به برنامه های عادی کلاس خود ادامه دادند آزمون خودکارآمدی میجلی ۲۰۰۰ قبل از شروع آموزش اجرا شد و پس از پایان جلسات آموزشی از پس آزمون به منظور بررسی تغییرات ایجاد شده استفاده شد داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد یافته های حاصل نشان داد که نمره های دانش آموزان گروه آزمایشی در پس آزمون خودکارآمدی تحصیلی با تفاوت معناداری بالاتر از گروه گواه است