نویسندگان:
بهبود یاری قلی1 ، شهناز حق نظری2 .1گــــروه علــــوم تربیتــــی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
2مدیر دبیرستان دخترانه شهید باهنر منطقه ۵تهران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری بر درگیری تحصیلی دانش آموزان محروم از آموزش مجازی انجام شد روش این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون و گروه کنترل بود جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دختر دبیرستان شهید باهنر منطقه ۵شهرتهران درنیم سال اول تحصیلی ۱۴۰۰ ۱۳۹۹ بودند از بین آنها ۳۰ نفر به روش نمونه گیری هدفمند به عنوان نمونه پژوهش انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش ۱۵ نفر و کنترل ۱۵نفر ، گمارده شدند افراد گروه آزمایش بسته آموزشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری را در ۸ جلسه ۹۰ دقیقه ای هر هفته ۲ جلسه ، به صورت گروهی دریافت کردند؛ افراد گروه کنترل به مدت ۲ماه در لیست انتظار قرار گرفت به منظور جمع آوری دادهها از پرسشنامه درگیری تحصیلی بلومنفیلد و پاریس ۲۰۰۴ استفاده شد جهت تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس ، استفاده شد یافته های حاصل از تحلیل دادههای پژوهش نشان داد که با کنترل اثر پیش آزمون، بین میانگین نمرات پس آزمون افراد گروه های آزمایش و کنترل در متغیر درگیری تحصیلی تفاوت معناداری وجود داشت ۰۰۱/۰ p< در مجموع، با توجه به نتایج این پژوهش می توان گفت که استفاده از آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری می تواند به عنوان مداخله ای موثر در جهت افزایش ،درگیری تحصیلی دانش آموزان، مورد توجه مشاوران قرار گیرد