نویسندگان:
احمد امیری خراسانی1 ، فاطمه بیان فر2 ، زهرا کریمی خواجه لنگی3 .1گروه ادبیات دانشگاه شهید باهنر، کرمان،ایران
2استادیار، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، سمنان، ایران
3دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، سمنان، ایران
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی بازی درمانی شناختی رفتاری بر پرخاشگری و زودرنجی کودکان پیش دبستانی لردگان است روش این تحقیق از نوع نیمه آزمایشی است جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه کودکان ۷ ۵ سال در مهدهای کودک و پیش دبستانی های شهر لردگان در سال ۱۴۰۰حدودا ۵۰۰ نفر بوده است که ۳۰ نفر از آنان به روش در دسترس انتخاب به صورت تصادفی در گروه آزمایشی و گروه گواه قرار گرفتند برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های پرخاشگری پیش دبستانی، مقیاس درجه بندی کانرز والدین و مقیاس زودرنجی استرینگاریس استفاده شد نتایج پژوهش نشان داد که، بازی درمانی شناختی رفتاری می تواند باعث بهبود نمرات پرخاشگری p=۰/۰۰۱ ، F=۳۳/۵۴۵، اتا ۰/۵۵= و زودرنجی p=۰/۰۰۱ ، F=۳۲/۱۷۵، اتا ۰/۶۴= شود با توجه به یافته ها چنین نتیجه گیری می شود که بازی درمانی شناختی رفتاری می تواند باعث بهبودی در پرخاشگری و زودرنجی در کودکان پیش دبستانی شود