نویسندگان:
حسین کارآمد1 ، سمیه کاظمی لیچائی2 ، علیرضا آقائی3 ، میثم نیسی پور4 .1نویسنده مسئول: استادیار گروه علوم تربیتی مجتمع آموزش عالی علوم انسانی وابسته به جامعهالمصطفیالعالمیه
2کارشناسی ارشد، روانشناسی عمومی ، دانشگاه علوم و تحقیقات گیلان، ایران
3دانشجوی کارشناسی ارشد، علوم تربیتی، آموزش ابتدائی، دانشگاه مبارکه، اصفهان، ایران
4دانشجوی کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
چکیده فارسی: دنیای شادمانه کودک سرشار از تحرک و نشاط است و بازی نمونه بارز آن است اصولا یکی از نشانه های سلامت کودک وجود تحرک و بازی است اما پر تحرکی این مرز فطری و طبیعی را شکسته و به عنوان یکی از ناهنجاری های روانی مطرح است کودکان مبتلا به این اختلال رفتارهایی نشان می دهند که باعث مختل شدن زندگی والدین آن ها می شود هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر رضایت از زندگی مادران دارای کودک مبتلا به اختلال نقص توجه بیش فعالی بود جامعه آماری شامل کلیه مادران دارای کودک مبتلا به اختلال نقص توجه بیش فعالی در شهر رشت بود نمونه گیری به صورت داوطلبانه و با انتشار فراخوان در جامعه آماری صورت گرفت تعداد ۴۰ نفر از افراد داوطلب به صورت تصادفی انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه ۲۰ نفره آزمایش و کنترل جایگزین شدند مداخله درمان شناختی رفتاری بر روی گروه آزمایش انجام شد و گروه کنترل مداخله ای دریافت نکردند یافته ها نشان داد درمان شناختی رفتاری به طور معناداری باعث افزایش رضایتمندی از زندگی در مادران کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه بیش فعالی گردید