چکیده فارسی: این پژوهش، با هدف تعیین تأثیر آموزش مهارت تفکر خلاق در کتابخانههای عمومی، بر میزان خلاقیت کودکان دختر 12 ساله عضو کتابخانه عمومی امام علی(ع) شهر قم انجام شده است. طرح پژوهش حاضر، تجربی و از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش، همۀ کودکان دختر 12 ساله عضو کتابخانه عمومی امام علی (ع) شهر قم بوده که از این میان آنها 60 نفر به صورت تصادفی انتخاب شده و در دو گروه آزمایش (30 نفر) و کنترل (30 نفر) قرار گرفته اند. گروه آزمایش به مدت 12 جلسه، آموزش مهارت تفکر خلاق را دریافت کرده است. ابزار گردآوری اطلاعات، آزمون تصویری تفکر خلاق تورنس(فرم «الف») بوده که توانایی آزمودنیها را سنجیده است. برای تحلیل دادهها، از آزمون t مستقل استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان دادند که میان نمرات خلاقیت کودکانی که آموزش مهارت تفکر خلاق را دریافت کرده اند، با کودکانی که این آموزشها را ندیده اند، تفاوت معنادار وجود دارد و این آموزشها در میان اعضای کتابخانه، منجر به افزایش خلاقیت شده است. نتایج مطالعه مؤلفههای خلاقیت، که به صورت جداگانه مورد بررسی قرار گرفته اند، نشان داده که آموزش مهارت تفکر خلاق، در میان کودکان عضو کتابخانه، منجر به افزایش شاخصهای سیالی، انعطاف پذیری، ابتکار و بسط تفکر آنان شده است.
The Effect of Creative Thinking Training on Children's Creativity in Public Libraries (Case Study: 12-year-old Girl Members of Imam Ali Public Library, Qom)
English Abstract: The purpose of the current study was to determine the effect of creative thinking training on the creativity of 12-year-old girl members of Imam Ali Public Library in Qom. This experimental research had a pretest-posttest control group design. The statistical population of the study consisted of all 12-year-old girl members of Imam Ali Public Library in Qom from among whom 60 children were randomly selected and assigned to an experimental (N=30) and a control group (N=30). The experimental group was treated with twelve 60-minute creative thinking sessions; however, the control group received no intervention. The instrument included Torrance Test of Creative Thinking (Visual Test, Form A). For the purpose of data analysis, independent t-test was used. The results showed that there was a significant difference between the creativity scores of children who received the training in creative thinking skills and those who did not receive the intervention. In fact, the training fostered children’s creativity. Regarding the components of creative thinking, i.e., fluency, flexibility, originality and elaboration, it should be stated that the training enhanced these components as well.
Keywords: creativity , creative thinking , public libraries , Qom .