نویسندگان:
داود طهماسبزاده شیخلار1 ، مهرداد یاراحمدیان2 ، ایرج صفائی راد3 .1دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریز
2کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روان شناسی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران
3استادیار، گروه روان شناسی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران
چکیده فارسی: اضطراب امتحان، به عنوان پدیده ای نسبتا شایع در دانش آموزان با پیامدهای منفی متعددی همراه است پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان تعهد و پذیرش بر تنظیم شناختی هیجان در دانش آموزان با اضطراب امتحان انجام شد این بررسی از نوع نیمه آزمایشی بود جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر نهاوند بود از بین این جامعه آماری، تعداد ۳۰ دانش آموز با اضطراب امتحان انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گروه کنترل جایگزین شدند اعضای گروه آزمایش تحت مداخله مبتنی بر تعهد و پذیرش قرار گرفتند از پرسش نامه تنظیم شناختی هیجان برای جمع آوری داده ها استفاده شد نتایج آزمون تحلیل کواریانس نشان داد که مداخله مبتنی بر تعهد و پذیرش موجب افزایش معنادار میانگین نمرات راهبردهای سازگارانه تنظیم هیجان و کاهش نمرات راهبردهای ناسازگارانه تنظیم هیجان در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل گردیده است P< ۰/۰۵ بر اساس یافته های این پژوهش، مداخله مبتنی بر تعهد و پذیرش روشی موثر در بهبود تنظیم شناختی هیجان در دانش آموزان با اضطراب امتحان است