نویسندگان:
سید ابراهیم مرتضوی1 ، اعظم بخشی پور2 ، رسول رحمانی فر3 ، بهزاد علیپور اول4 .1نویسنده مسئول: دانشآموخته دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه اراک، پژوهشگر و استاد مدعوّ دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
2دانش آموخته کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه ملی گیلان رشت، ایران
3دانش آموخته کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه بجنورد بجنورد، ایران
4دانش آموخته کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه ملی گیلان رشت، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر نیمه تجربی و از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بوده است جامعه آماری آن ازمعلمان زن مراجع کننده به هسته مشاوره آموزش و پرورش شهر اسفراین در سال ۱۳۹۹ ۱۳۹۸ تشکیل شده است نمونه پژوهش شامل ۲۸ نفر با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل در هر گروه ۱۴ نفر تخصیص یافته اند ابزار پژوهش مقیاس سازگاری اسپانیر بود آموزش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد با مفهوم بندی طرحواره ای بر سازگاری زناشویی در ۸ جلسه ۹۰ دقیقه ای برای گروه مداخله اجرا گردید تجزیه وتحلیل داده ها، از طریق تحلیل کوواریانس چند متغیره و نرم افزار تحلیل آماری اس پی اس اس نسخه ۲۴ انجام شد نتایج نشان داد که آموزش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد با مفهوم بندی طرحواره ای، سازگاری زناشویی معلمان را در همه ابعاد آن رضایت، همبستگی و توافق زناشویی به جز مولفه ابراز محبت زناشویی p>۰/۰۵ افزایش داده است