نویسندگان:
حسین شرفی1 ، سهیل خواجوی2 ، زهرا عسکری3 ، فائزه عسکری4 .1دانشجوی دکتری فلسفه تعلیموتربیت دانشگاه فردوسی مشهد
2لیسانس علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید رجایی شیراز
3لیسانس علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید رجایی شیراز
4لیسانس علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید رجایی شیراز
چکیده فارسی: پژوهش حاضر به منظور بررسی میزان و ضرورت تکلیف شب دانش اموزان مقطع ابتدایی انجام شده است و به منظور دستیابی به اهداف پژوهش پرسش نامه ای با توجه به اهداف پژوهش طراحی شده و این پرسش نامه از والدین دانش اموزان نظر سنجی شده است نتایج این پرسش نامه ها نشان می دهد بین یادگیری و تثبیت مفاهیم تدریس و وجود تکلیف شب رابطه ای مستقیم و معناداری می باشد بنا بر این نتیجه می گیریم تکلیف شب برای دانش اموزان ضرورت دارد به شرط انکه این تکالیف که از سوی معلم به دانش اموزان داده میشود فقط به قصد رفع تکلیف هم برای معلم و هم برای دانش اموز نباشد بلکه میزان و کیفیت این تکالیف با توجه به اهداف تدریس و وضعیت دانش اموز میتواند بازدهی متغییری داشته باشد و هرچقد معلم مربوطه به اهداف تدریس و اهدافی که در دادن تکالیف به دانش اموز دارد و همینطور وضعیت دانش اموز باشد تکلیف شب باعث بهبود وضعیت اموزش و یادگیری در دانش اموز می شود در این پژوهش با استفاده از ۱۵ سوال طراحی شده از اولیا دانش اموزان خواسته شده تا به سوالاتی که از انان خواسته جواب بدهند، در این پرسش نمونه اماری ما ۴۰ نفر از اولیا دانش اموزان ابتدایی شهر شیراز بوده است که به صورت تصادفی انتخاب شده اند