نویسندگان:
خسرو باقری1 ، زهرا کاوه2 ، مریم پیرمرادیان3 ، فرزانه اسدی4 ، محمدعلی سعیدی5 .1استاد گروه مبانی فلسفی ـ اجتماعی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
2کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نجف آباد، اصفهان، ایران
3کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهرضا، اصفهان، ایران
4کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران
5کارشناسی علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، ایران
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش مهارت های حل مساله بر پایستگی تحصیلی دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی بود این پژوهش بر حسب هدف کاربردی و روش مطالعه از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان پسر پایه پنجم شهرستان اصفهان در سال تحصیلی ۱۴۰۰ ۱۴۰۱ بودند از این جامعه، تعداد ۶۰ نفر با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی به عنوان آزمودنی های گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند از پرسشنامه پایستگی تحصیلی مارتین و مارش ۲۰۰۸ برای جمع آوری اطلاعات پژوهشی استفاده شد آزمودنی های گروه آزمایش در ۷ جلسه یک ساعته مهارت های حل مساله را آموزش دیدند داده ها با استفاده از روش تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند نتایج نشان دادند که آموزش مهارت های حل مساله در بهبود پایستگی تحصیلی دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی تاثیرگذار بود