نویسندگان:
محمدرضا سرمدی1 ، مینا حسن زاده2 .1استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور
2کارشناس ارشد روانشناسی بالینی
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر درمان شناختی رفتاری در بهبود تنظیم هیجانی و بهزیستی روان شناختی در دانشجویان دارای اضطراب امتحان اجرا شد طرح پژوهش بصورت آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آژمون اجرا شد جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشجویان دارای اضطراب امتحان شهر اردبیل بودند که در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ به مراکز مشاوره مراجعه کرده بودند از بین آنها ۳۰ نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین تصادفی شدند ابتدا اضطراب امتحان، مقیاس تنظیم هیجانی و بهزیستی روان شناختی به عنوان پیش آزمون روی نمونه ها اجرا شد سپس برنامه درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در دو ماه و طی هفت جلسه ۹۰ دقیقه ای برای گروه آزمایش اجرا شد سپس همان مقیاس ها به عنوان پس آزمون اجرا شد برای تجزیه و تحلیل داده ها، از روش تحلیل کواریانس آنکوا استفاده شد یافته های پژوهش نشان داد گروه درمانی شناختی رفتاری در بهبود تنظیم هیجانی و بهزیستی روان شناختی موثر بوده است در نتیجه می توان از روش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد به عنوان شیوه ای مستقل یا در کنار سایر شیوه های درمانی مانند دارو درمانی در درمان اضطراب به کار برد