نویسندگان:
ناصر حسن زاده1 ، نرجس خاتون ذبیحی حصاری2 ، سیده نسیبه حسینی3 ، حمید محمودی4 .1دانشجوی دکتری برنامهریزی آموزشی دانشگاه جامع امام حسین(ع)
2استادیار، گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3دانشجوی کارشناسی ارشد، روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
4دبیر حسابداری، کارشناسی ارشد، گروه حسابداری، دانشکده اقتصاد، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران
چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر اثربخشی راهبردهای تکیه گاه سازی بر اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان بود از بین دانش آموزان هنرستان پسرانه حسابداری خیام، شهرستان گلبهار که تعاد انش آموزان آن ۳۰۰ نفر بود دو کلاس با ظرفیت ۵۸ نفر با شیوه نمونه گیری تصادفی انتخاب و پس از پر کردن پرسشنامه اهمال کاری سولومن و راثبلوم ۱۹۸۴ ، مشخص شد که ۲۶ نفر آن دچار اهمال کاری در سه حوزه امتحانات، تکالیف و مقالات این پرسشنامه هستند که منجر به افت عملکرد دانش آموزان شده بود پس از مداخله در گروه ۱۰ نفر آزمایش در قالب ۹ جلسه و مقایسه آن با گروه کنترل با همان تعداد، داده ها با استفاده از از تحلیل کواریانس چند متغیری بررسی شدند و نتایج نشان داد که اهمال کاری دانش آموزان با راهبردهای تکیه گاه سازی در دانش آموزان کاهش می یابد