نویسندگان:
رضا شاهقلیان قهفرخی1 ، معصومه نقی پور2 ، خدیجه اعراب شیبانی3 .1مدرس و پژوهشگر دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین(ع
2کارشناس ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه پیام نور فردوس
3استادیار روانشناسی دانشگاه پیام نور فردوس
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیک بر سازگاری دانش آموزان دختر دبیرستانی شهر مشهد بود جامعه آماری پژوهش حاضر دربرگیرنده دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم دبیرستان ناحیه ۴ آموزش و پرورش شهر مشهد بودند که در سال تحصیلی ۱۳۹۸ ۱۳۹۷ در شهر مشهد مشغول به تحصیل بودند نمونه با توجه به معیارهای ورود و خروج، تعداد ۳۰ نفر به صورت در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی، ۱۵ نفر در گروه کنترل و ۱۵ نفر در گروه آزمایش قرار گرفتند و رفتاردرمانی دیالکتیک بر گروه آزمایش به صورت منظم در طول ۱۰ جلسه ۹۰ دقیقه ای و به صورت هفته ای ۲ جلسه و بر اساس مدل مارشا لینهان ۱۹۹۳ اجرا شد افراد در پیش آزمون پرسشنامه سازگاری دانش آموزان سینها و سینگ ۱۹۹۳ را پاسخ دادند گروه آزمایش رفتاردرمانی دیالکتیک را دریافت کردند اما گروه کنترل هیچ درمانی دریافت نکردند نتایج نشان داد سازگاری بین گروه های آزمایش و کنترل تفاوت معنی داری وجود دارد در نهایت یافته های پژوهش نشان داد رفتاردرمانی دیالکتیک بر افزایش سازگاری دانش آموزان دبیرستانی شهر مشهد اثربخش است